Superfoods kweken. Graag bezig met het kweken van uw eigen fruitplanten én groenten? Kweek dan eens deze 5 superfoods, die gewoon in eigen tuin of op het balkon groeien. Dat is niet alleen heel leuk -bijvoorbeeld om samen met uw kinderen te doen- maar ook nog eens super gezond! Bovendien bespaart u wat geld omdat u ze niet meer in de winkel hoeft te kopen.

Superfoods zitten boordevol antioxidanten en omega-vetzuren. En hebben een positief effect op de gezondheid. De positieve effecten van superfoods zijn onder andere een betere huid, een hogere verbranding, een lagere bloeddruk en het is in het algemeen goed voor uw botten en tanden.

1. Superfoods – Chia-zaad

Chia is een eenjarige plant van ongeveer 1 meter hoog. De plant beschikt over bladeren van 4-8 cm lang en 3-5 cm breed. En heeft mooie paarse -of witte- bloemen die in clusters aan het einde van de stengel zitten. Chia wordt geteeld voor het zaad. Dat is inmiddels ook in Nederland in de laatste jaren populair geworden. Het zaad zit boordevol omega-3-vetzuren, vezels, proteïne en calcium.  En zijn vergelijkbaar met de voedingswaarde van lijnzaad en sesamzaad. Chiazaadjes zijn heel klein en ovaal van vorm met een diameter van ongeveer 1 mm. Ze zijn te herkennen aan hun gespikkelde kleuren: bruin, grijs-zwart en wit.

Zo kweekt deze superfoods: kweken gaat hetzelfde als bij groenten- of fruitplanten. U koopt de zaden voor kiemgroenten en u plant ze in een pot naar keuze. De oogst vindt plaatse, net nadat ze gekiemd zijn, waardoor de voedingswaarde veel hoger is. Wilt u de kiemen tot zaadjes laten worden? Laat dan de peulen drogen en verwijder de zaadjes op een later moment.

2. Gojibessen

Voor de tuinier die weinig onderhoud wil aan zijn of haar plantjes, zijn gojibessen ideaal! Ze zijn heel gemakkelijk te kweken, groeien goed in voedselarme grond en hebben bovendien niet veel water nodig. De bessen bevatten een groot gehalte aan antioxidanten en sporenmineralen, zoals zink, ijzer, calcium en selenium. En vormen een hele goede aanvulling in uw superfoodstuin. Het enige nadeel is dat gojibesplanten pas na twee jaar vruchten produceren, het kopen van planten, in plaats van zaden geeft dus sneller resultaat.

Liever kweken? Doe het zo: gebruik goed gedraineerde grond (bijvoorbeeld in een pot met een gat aan de onderzijde) en voeg zand of grind toe, indien nodig om de grond soepel te houden. Zet de potten met gojizaden in de volle zon, daar houden ze van. Controleer af en toe of de grond droog is, dan is water geven nodig. Bijvoeden van de plant is niet nodig. De plant bereikt een hoogte van maximaal 3 meter. Dus het is verstandig om ze tegen hekwerk of muur te laten opgroeien. Haal de jonge scheuten in de winter binnen tegen de vorst. De wortels kunnen ook beschermd worden door een laag mulch (dat bevat een dikke laag natuurlijke bodembedekkers) of met een speciaal doek.

3. Superfoods – Zwarte of witte moerbeien

Moerbeien groeien snel en vormen op jonge leeftijd een diep gegroefde, kaneelkleurige stam. De boom lijkt ouder dan hij in werkelijkheid is én geeft een levendig tintje aan uw tuin. De vruchten van de boom zijn zeer zoet en worden als ingrediënt gebruikt voor o.a. jam, wijn en gebak. Ze hebben verschillende kleuren, waaronder zwart, wit en rood. Gedroogde moerbeien zijn zoet en honingachtig van smaak. En qua textuur zijn ze net zo zacht als vijgen en rozijnen.

Ze zitten bovendien boordevol goede antioxidanten en mineralen. Vitamine A, B6, C, E en K en de mineralen calcium, magnesium, ijzer, zink, koper, fosfor, kalium en selenium. De vele vezels van deze bes werkt goed tegen obstipatie. Daarbij versterkt de bes het gezichtsvermogen en verlaagt het de bloeddruk. Een echte superfood te noemen dus!

Zo is de moerbei te kweken: plaats de boom op een licht, maar kalkrijke grond en een beetje beschut. De boom kan zo’n 6 meter hoog worden, dus er moet voldoende ruimte voor vrij gemaakt worden. De boom is een zelfbestuiver. Dat houdt in dat er voor vruchten maar één exemplaar nodig is.

4. Zonnebloempitten

Zonnebloemen zijn natuurlijk prachtig in iedere tuin! De zaden zitten boordevol eiwitten en onverzadigde vetzuren en zijn een lekkere snack tussendoor of om mee te koken. De zaden bevatten veel vitamine B en E en werkt cholesterolverlagend. Er bestaan verschillende rassen zonnebloemen, waarbij zeer grote varianten mogelijk zijn. Denk aan 3 á 4 meter hoog!

Superfoods kweken: zaai een ras zonnebloempitten naar keuze direct buiten in uw tuin of op het balkon. Het buiten zaaien is nodig omdat er bij het verplaatsen van de kiemplant wortelschade ontstaat. Om dit te voorkomen is buiten zaaien essentieel, het liefst vanaf midden mei, nog voor de zomerwarmte. De zonnebloemen hebben veel ruimte en zon nodig om te kunnen groeien. Daarbij is het belangrijk dat ze voldoende water krijgen: iedere dag dat het niet regent, hebben ze water nodig. Bovendien is bijvoeren met vloeibare tomaten voeding, vanaf ongeveer een halve meter hoog, noodzakelijk.

5. Frambozen

Frambozen bevatten net als de andere superfoods een hoop antioxidanten, vitaminen en mineralen. Er wordt door sommige wetenschappers zelfs beweerd dat de vrucht een geneeskrachtige stof bevat, die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. Een superfood die in ons lijstje dus niet mag ontbreken!

Hoe te kweken? Plant de frambozen plantjes in de maanden november tot februari. Zorg daarbij dat de stengels worden ingekort tot een halve meter, zo komen er sneller jonge scheuten uit de grond. Een framboos is niet erg veeleisend, maar houdt van een zonnige standplaats met een rijke, voedzame bodem. Let hierbij op dat de bodem niet te nat wordt, dat verdraagt de plant niet goed.

Superfoods tips

Meer tips over superfoods, moestuinen én ecologische tuinen? Vergroot uw woongenot en geniet van de moestuin als ware aanvulling op uw tuin. Lees onze eerdere berichten: